Μακάρι να βγω ψεύτης (ξεκινάω με ευχή, ποτέ δεν ξέρεις) αλλά πιστεύω ότι και αυτή τη φορά θα έχουμε μια από τα ίδια. Μιλάω φυσικά για τις δημοτικές εκλογές που πλησιάζουν. Στα διάφορα ΜΜΕ του χωριού μας διαβάζω ότι άρχισαν σιγά οι υποψήφιοι προύχοντες να κάνουν γνωστές τις διαθέσεις τους προσπαθόντας να μετρήσουν αντιδράσεις.
Αρχικά, αυτό για το οποίο συνεχίζω να αναρωτιέμαι, και αυτή τη φορά, είναι το τί θα κάνουν για να μας πείσουν ότι δεν είναι τα συνηθισμένα κομματογιουσουφάκια (καλά, πάντα θα είναι, απλά το θέμα είναι πόσο καλά θα το κρύψουν). Θα συνεχίσουν να δίνουν τη μάχη του "κερασμένου καφέ" όπου ένα καπουτσίνο και χαλαρή κουβέντα, εκτιμούν, ότι είναι ικανά να φέρουν πιο κοντά τους υποψηφίους με τους συγχωριανούς τους ή θα αποφασίσουν να κάνουν κάτι διαφορετικό για αλλαγή;
Πέρα από τις κλασικές συνταγές προεκλογικού αγώνα αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι το γεγονός ότι οι υποψήφιοι δημοτοπρούχοντες δεν έχουν απευθύνει πρόσκληση στους δημότες του χωριού μας που επιθυμούν να εμπλακούν στα κοινά ώστε να εμπλουτιστούν οι λίστες των υποψηφίων με αξιόλογα άτομα και όχι με μπατζανακοκολλητάρια. Είναι δυνατόν να θέλουν να μας πείσουν για την διαφορετικότητα του σχήματος τους χρησιμοποιόντας παλιές και ξεπερασμένες συνταγές;
Μια θεωρητική προσέγγιση, βασισμένη στην οικονομική θεωρία, που μπορεί να τους βοηθήσει να κατανοήσουν πόσο θα τους βοηθήσει η επιλογή νέων προσώπων είναι η θεωρία των διαφορετικών μορφών των αγορών. Αυτή η θεωρία υποστηρίζει ότι αν θες να προωθήσεις ένα προϊόν μέσα σε μια αγορά όπου υπάρχουν πολλά όμοια ή σχεδόν όμοια προϊόντα πρέπει να πείσεις τους καταναλωτές ότι το δικό σου προϊόν είναι διαφορετικό ακόμα και αν δεν είναι. Αυτό γίνεται και μέσα από στοχευμένες πολιτικές προώθησης. Έτσι και στον εκλογικό στίβο μια παράταξη πρέπει να πείσει τους ψηφοφόρους ότι οι δικοί της υποψήφιοι είναι διαφορετικοί. Αυτό στις ημέρες της πολιτικής αμφισβήτησης μπορεί να γίνει με ανοιχτές προσκλήσεις προς τους ενδιαφερόμενους πολιτευτές και την επιλογή όχι δεινοσαύρων που έχουν αποτύχει στο παρελθόν αλλά ατόμων που έχουν αποδείξει την αξία τους στο σύνολο της κοινωνικής και επαγγελματικής τους πορείας.
Και αυτή τη φορά όμως φοβάμαι ότι θα κερδίσουν οι παλιές φιλίες, οι γνωριμίες, οι συγγένειες και τα pr-ηλίκια και για άλλη μια φορά οι βλαχοσύμβουλοι των γειτονιακών καφέ θα γεμίσουν τα ψηφοδέλτια ενώ άνθρωποι που έχουν την δυνατότητα και τη διάθεση να προσφέρουν θα μείνουν απ'έξω. Σε αυτή τη περίπτωση φταίνε και οι δύο, οι πρώτοι γιατί απλά δεν γουστάρουν να βάλουν στις τάξεις τους άξιους αλλά μη υποτακτικούς ανθρώπους αλλά και οι δεύτεροι γιατί δεν προσπάθησαν αρκετά να διεκδικήσουν την είσοδο τους στα κοινά. Το αποτέλεσμα όμως ποιό είναι και αυτή τη φορά; Οι ίδιοι και οι ίδιοι υποψήφιοι με επιχερήματα καφενείου και πολιτικές γειτονιάς και καμία διάθεση/ικανότητα/γνώση/εμπειρία για πραγματική προσφορά στα κοινά του χωριού μας.
Κύριοι κύριοι υποψήφιοι προύχοντες, έχετε ακόμα χρόνο να κάνετε ουσιαστικό άνοιγμα στους συνδημότες σας για την δημιουργία ουσιαστικών ψηφοδελτίων. Έτσι μπορεί και να πείσετε την πλειονότητα των κατοίκων του χωριού μας να σας δουν λίγο διαφορετικά από την συνήθη εικόνα του κομματόσκυλου που μια φορά στα 5 χρόνια φοράει το μουσούδι του καλού γλίτσα ο οποίος μέσα από τον κερασμένο καφέ και τις "βόλτες κοινωνικής προσέγγισης" (ειδικά με αυτές τις τσάρκες ανακατεύομαι όπως όταν ξυπνάω μετά από τρελό hangover) "ενδιαφέρεται" για το καλό ... της τσέπης της δικής τους και των κολλητών.