Aναδημοσιεύουμε το άρθρο της κυρίας Χαράς Τζαναβάρα στη σημερινή «Ελευτθεροτυπία» (11.10.2010)με τις προτάσεις του Οργανισμού Αθήνας για το συγκοινωνιακό τοπίο της πόλης μας στην τρέχουσα δεκαετία. Θα περιλαμβάνονται στο νέο Ρυθμιστικό της Αττικής, το οποίο θα παρουσιαστεί ώς το τέλος του χρόνου. Αφορά 106 χλμ. νέων γραμμών, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,2 δισ. ευρώ, που θα αυξήσουν κατά 50% το σημερινό δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς.
Έχουμε και λέμε, λοιπόν.
Νέες γραμμές τραμ, ενίσχυση του δικτύου του προαστιακού και τέταρτη γραμμή του μετρό στη διαδρομή Γαλάτσι-κέντρο-Μαρούσι, που μελετάται να φτάσει ώς τη Λυκόβρυση, περιλαμβάνουν οι προτάσεις του Οργανισμού Αθήνας για το κυκλοφοριακό, που θεωρούνται αντιστάθμισμα για το «ψαλίδισμα» των νέων αυτοκινητόδρομων της Αττικής.
θα περιλαμβάνονται στο νέο Ρυθμιστικό της Αττικής, το οποίο θα παρουσιαστεί ώς το τέλος του χρόνου. Αφορά 106 χλμ. νέων γραμμών, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,2 δισ. ευρώ, που θα αυξήσουν κατά 50% το σημερινό δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς.
Στόχος των σχεδιασμών, που έχουν ορίζοντα το 2020, είναι να γίνεται τουλάχιστον το 50% των καθημερινών μετακινήσεων με μέσα μαζικής μεταφοράς, 20% πάνω από τα σημερινά επίπεδα. Οι ημερήσιες μετακινήσεις στην πρωτεύουσα πλησιάζουν τα 9 εκ., από τις οποίες πάνω από το 60% γίνονται με Ι.Χ. και ταξί.
Οι προτάσεις της ομάδας συγκοινωνιολόγων (Δ. Αναγνωστόπουλος, Θ. Βλαστός, Γ. Γκόλιας, Μαρία Καλατζοπούλου, Πάνος Παπαδάκος, Κ. Πετράκης, Τ. Τίλης) δίνουν έμφαση στο τραμ, το οποίο παρά τα «παρατράγουδα» που συνοδεύουν την επανεμφάνιση και την εξάχρονη λειτουργία του στην πρωτεύουσα, χαρακτηρίζεται ως λύση φιλική προς τους επιβάτες και το περιβάλλον, με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος και χρόνο κατασκευής σε σχέση με το μετρό.
ΤΡΑΜ: Οι προτεινόμενες νέες γραμμές και οι επεκτάσεις στις υπάρχουσες, που έχουν ήδη τη σύμφωνη γνώμη του προέδρου του Οργανισμού, Γιάννη Πολύζου, είναι οι εξής:
* Αναβάθμιση της υπάρχουσας υπηρεσιακής γραμμής που καταλήγει στο αμαξοστάσιο, μέσα στο Ελληνικό, σε κανονική διαδρομή που θα καταλήγει στην Αργυρούπολη και το σταθμό του μετρό, που αναμένεται να λειτουργήσει στα μέσα του 2011.
* Επέκταση της γραμμής που καταλήγει στο Σύνταγμα ώς την πλατεία Αιγύπτου, μέσω του άξονα Πανεπιστημίου-Πατησίων, που συνδέεται με την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου. Το επόμενο βήμα είναι η επέκταση της γραμμής ώς τα Πατήσια, ώστε να σηκώσει μέρος της επιβατικής κίνησης του ηλεκτρικού.
* Διακλάδωση από την πλατεία Αιγύπτου ώς το σταθμό Λαρίσης, που αποτελεί το πρώτο κομμάτι της νέας γραμμής που θα ξεκινά από το νοσοκομείο Παίδων στην περιοχή Γουδή και θα διασχίζει την ήδη προβληματική λεωφόρο Αλεξάνδρας.
* Ολοκλήρωση της γραμμής που σήμερα σταματά στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) με βάση το αρχικό σχέδιο, που προβλέπεται να φτάνει στο κέντρο του Πειραιά. Ο διαγωνισμός έχει κολλήσει λόγω προσφυγών, αλλά προβλέπεται ότι θα επιλεγεί ο ανάδοχος ώς τα τέλη του χρόνου.
* Συνέχιση της γραμμής του Πειραιά ώς το Πέραμα, σε συνδυασμό με τα σχέδια ανάπτυξης του ακινήτου στα Λιπάσματα της Δραπετσώνας.
Οι προτάσεις των συγκοινωνιολόγων περιλαμβάνουν και τα υπόλοιπα μέσα σταθερής τροχιάς και συγκεκριμένα προβλέπουν:
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ: Πύκνωση των δρομολογίων προς Χαλκίδα και Θήβα, καθώς και επεκτάσεις στις διαδρομές Κορωπί-Λαύριο, Πλακεντία-Ραφήνα και Ισθμός-Λουτράκι, ενώ προγραμματίζεται νέα γραμμή Ελληνικό-Κορωπί. Η τελευταία μπορεί να γίνει και με επέκταση τής υπό κατασκευήν γραμμής του μετρό.
ΜΕΤΡΟ: Επίσπευση της γραμμής 4, που θα συνδέσει το άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι με το Μαρούσι, μέσω κέντρου, με νέα χάραξη για να καλυφθούν οι περιοχές Καισαριανής, Βύρωνα και Πανεπιστημιούπολης. Θα έχει μήκος 21 χλμ. και 21 σταθμούς, ενώ ήδη εξετάζεται το ενδεχόμενο να φτάσει ώς τη Λυκόβρυση.
Στα άμεσα βήματα του μετρό περιλαμβάνονται η επέκταση προς τον Πειραιά, όπου από χρόνια υπάρχει εμπλοκή στο διαγωνισμό, που θα αυξήσει το δίκτυο κατά 7 χλμ. Δεδομένη θεωρείται η συνέχιση των έργων προς Ιλιον, της υπό κατασκευήν γραμμής που θα φέρει το μετρό στην Ανθούπολη. Προς τα νότια, οι σχεδιασμοί προβλέπουν συνέχιση της γραμμής από το Ελληνικό ώς τη Γλυφάδα και την παραλιακή λεωφόρο.
Σε συνδυασμό με τις παραπάνω προτάσεις, οι ειδικοί προτείνουν τη δημιουργία τριών συγκοινωνιακών «κόμβων», στη Νεραντζιώτισσα, την Πλακεντία και το Ελληνικό, απ’ όπου θα διακλαδώνονται οι λεωφορειακές γραμμές για την εξυπηρέτηση των γύρω δήμων, με αξιόπιστα και πυκνά δρομολόγια. Στα ίδια σημεία θα καταλήγουν και τα υπεραστικά λεωφορεία της Αττικής, που σήμερα έχουν αφετηρίες στο Πεδίον του Αρεως. Προτείνουν τέλος τη μεταφορά στον Ελαιώνα των σταθμών των ΚΤΕΛ από τις Τρεις Γέφυρες και τον Κηφισό.
Πηγή: www.atenistas.gr (11/10/2010)